Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Постинг
11.07.2007 10:04 - За задължителното гласуване (veras)
Автор: dobro Категория: Други   
Прочетен: 1634 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 11.07.2007 19:56


Чл.42.

(1)   Гражданите, навършили 18 години, с изключение на поставените под запрещение и изтърпяващите наказание лишаване от свобода, имат право да избират държавни и местни органи и да участват в допитвания до народа.

 

Както се досещате, това е чл. 42 на Конституцията на Република България. Подчертаването на ‘имат право’ е от мен.

Ще започна от самото начало.

Родена съм преди малко повече от 26 години. Имам някакви спомени от преди 1989 г., но те са толкова бегли, че не могат да се впишат в графата ‘смислени’. Атмосферата от онова време я помня повече като усещане, отколкото като нещо реално. Така че, мисля си, не съм обременена от тъмното ни и така обругавано минало.

Спомням си, че се случи някаква Голяма Промяна, но още бях твърде малка, за да я осъзная. Хората покрай мен (разбирай възрастните) говореха, че е дошла Демокрацията и се радваха.

Заедно с Демокрацията растях и аз. Минаваха избори, създаваха се и се разцепваха партии, преживяхме 1997. По това време бях още ученичка. Гледах от екрана как студентите протестираха през онази студена и дълга зима. И ми се искаше и аз да съм с тях.

Тогава разбрах, че от нас зависи да променим нещата, които не ни харесват. Тези студенти ми показаха нагледно какво е това Демокрация и Свобода. И реших веднъж завинаги, че след като и аз имам правото да бъда част от тази Демокрация, ще го използвам.

До преди две години гласувах на всички избори. Без изключение. Сега не гласувам. Не защото не искам, а защото, все още, постоянният ми адрес не е в София. А пътуването до родния ми град не е най-краткото нещо на света.

Но не това е въпросът. Въпросът е, че мога и да не гласувам, ако искам. Това е мое право по Конституция. И аз го упражнявам. Мога да реша да не гласувам и защото не виждам за кой. Или защото не се интересувам от политика. Или просто защото не искам. Никой не може да ме накара да отида да дам гласа си, ако аз не искам.

Поне така си мислех. Заблуждавах се, че Демокрацията ми позволява да имам право да избирам дали да направя нещо, или не. Наистина, избирателната активност в последно време е, меко казано, ниска. Но, ще ме прощавате, не мисля, че като направим гласуването задължително, това ще направи електората по-съпричастен към случващото се в политическия живот на България. По-скоро май ще се постигне обратния ефект.

Не им ли минава през мъдрите главици на нашите управленци, че активността е ниска точно заради тях и техните (без)действия?

Не мога да си представя, че в наши дни на някой може да му хрумне да поиска задължително гласуване. Ами дайте да направим всичко задължително. Така няма да ни се налага да мислим много-много и току виж сме еволюирали до нови висини. Като тези, които Оруел описва. Например.




        Тук очакваме вашите коментари за задължителното гласуване! За да коментираме заедно, нека го правим тук, а не при отделните глави!

          Ето мненията на другите глави:

locke - тук!
breathe - тук!
pakostinka (гост- глава) - тук!

          Очакваме ви!




Гласувай:
0



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: dobro
Категория: Други
Прочетен: 96816
Постинги: 21
Коментари: 78
Гласове: 412
Архив